מהחי
ירקות ופירות
אגוזים וזרעים
דגנים קטניות ופסאודו דגנים
אחרים

חמאה וגהי

חמאה | גהי

אמ;לק – חמאה וגהי מהווים מקור לשומנים איכותיים וכאשר מדובר בחמאה צהובה גם לויטמינים מסיסי שומן.

מידע כללי

שומן החלב מכיל איזון יפה בין שומן רווי לשומן רב בלתי רווי מסוג אומגה 3 ואומגה 6. בהתאם לתנאי הגידול של הפרות ישתנה היחס בין אומה 3 ו6 וגם כמות ויטמיני הA והD. חמאה מכילה כ80% שומן עם מעט חלבון וסוכרים והשאר מים.

השפעת תנאי הגידול

חלב מפרות שאכלו בעיקר קש יכיל מעט יחסית ויטמינים והשומן הלא רווי שבו יהיה בעיקר מסוג אומגה 6. לעומת זאת חלב מפרות שאכלו עשב יכיל כמות גדולה יותר של ויטמינים מסיסי שומן ויכיל יותר שומן מסוג אומגה 3 (יחסית, עדיין רוב השומן יהיה מסוג אומגה 6)

ברוב מוצרי החלב שלנו קשה יחסית להקפיד על מקור גידול הפרות אבל בחמאה זה ממש קל ולכן זה חיוני! העדיפו חמאה שמגיעה ממקומות בהן יש שפע של מים שדות עשב ומרחבים. או במילים אחרות – חמאות מאירופה.

ההבדל בין גהי לחמאה

גהי היא מוצר שהוא שומני החלב בלבד בלי החלבון והסוכרים.גהי עמיד יותר בחימום מאחר והסוכר והחלבון הם החלקים שנשרפים בטמפרטורה נמוכה יותר. מה שהופך את הגהי לעמיד יותר בחימום ומתאים יותר לטיגון והקפצה מעט ארוכים יותר מחביתה.גהי ביתי אינו מטול לחלוטין מחלבון ולכן לרוב לא יתאים למי שיש לו רגישות לחלבוני החלב (למשל במחלות אוטואימוניות). ישנם מותגים של גהי קנוי אשר נקיים לגמרי מחלבוני החלב אולם מעט קשה להשיג אותם