ביצים – חלמון | חלבון

ביצים | חלמון | חלבון

אמ;לק – הצהוב של הביצה הוא נפלא, הלבן הוא בסדר.

ביצים הן מזון מושלם לפליאוליתים, או אם לדייק חלמוני ביצה הן מזון מושלם. לעומתו חלבון הביצה שנקרא גם אלבומין הוא בסך הכל חלבון פשוט, נטול ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן. אלבומין הביצה עשוי להיות בעייתי לסובלים ממעי דליף ולחולים במחלות אוטואימוניות.

היחס בין חלבון וחלמון הביצה הוא שמשקל החלמון הוא שליש ממשקל הביצה, והוא מכיל מעט פחות מחצי מכמות החלבון. בניגוד לאגדה הפליאוליתית, החלמון לא מכיל יותר חלבון, אולם ספיגת חומצות האמינו מהחלמון טובה יותר. הסיבה למשקל הגבוה יותר של אלבומין הביצה הוא שהוא מכיל כמות מים גדולה.

חלמון הביצה הוא אחד המזונות הכי דחוסים בנוטריאנטים שקיימים! החלמון מכיל חלבון קל לעיכול ולספיגה ולכן מתאים במיוחד לאנשים בעלי חומציות נמוכה בקיבה, בעיה נפוצה במיוחד אצל אנשים מבוגרים וטבעונים. בנוסף החלמון מכיל חומצות שומן רוויות ובלתי רוויות ובינהן גם מסוג אומגה 3 בכמות יפה. חלמון הביצה מכיל גם ויטמינים מקבוצת בי כמו בי 1, בי 5, בי 6, בי 12, חומצה פולית וכולין (האחרון הוא חיוני להתפתחות המוח ומערכת העצבים וגם לפינוי משקעי כולסטרול מהעורקים).

חלמון הביצה הוא גם מקור טוב לויטמינים מסיסי שומן ובמיוחד ויטמין E וויטמין D ולמינרלים חשובים כמו ברזל, אבץ, נחושת, יוד, מגנזיום וסידן. כמו כן החלמון מכיל נוגד חמצון חשוב בשם זנטוקסנטין אשר מגן על העיניים ונותן לחלמון את צבעה הכהה.

חלבון הביצה, שנקרא גם אלבומין, מכיל בעיקר חלבון (מעט יותר ממחצית החלבון שבביצה) ומים אולם יש בו גם (מעט) נוטריאנטים כמו ויטמין בי 1, סלניום, זרחן, מגנזיום ומעט אבץ. אולם בחלבון הביצה ישנם גם ליזוזומים אשר מפריעים על פירוק החלבון ועלולים להיות אלרגנים ולתרום להיווצרות מעי דליף.

מאקרו-נוטריאנטים

פחממות וסיבים– בביצה אין כלל סיבים וכמות הפחממות שבה זניחה.
חלבונים– בביצה יש כמות חלבון טובה ואיכותית כאשר בחלמון הביצה החלבון קל יותר לעיכול
שומנים– בביצה יש כמות יפה ובריאה של כולסטרול איכותי, וגם אומגה 3 במינון טוב. ישנו הבדל גדול בהרכב השומנים בין ביצי סוללה ובין ביצי חופש. כל השומן שבביצה נמצא בחלמון.

מיקרו-נוטריאנטים

ביצים מכילות ממגוון ויטמיני בי ובמיוחד כולין אשר חיוני לבריאות מערכת העצבים והמוח. כמו כן בחלמון הביצה ישנם כל הויטמינים המסיסים בשומן. בנוסף יש בביצה מינרלים רבים כאשר ובינהם יוד, מגנזיום, אבץ, ברזל וסלניום.

אנטי נוטריאנטים

חלבון הביצה (הלבן) מכיל אנזים בשם ליזוזים (lysozyme) אשר מפרק בקטריות אשר תוקפות את הביצה ונקשר אליהן. במעי שלנו, הליזוזים מפרק בקטריות אשר נמצאות באופן טבעי במעי שלנו ונקשר אליהן בדיוק באותה הצורה ולאחר מכן חודר בקלות את דופן המעי ומכניס את אותן חלקי בקטריות אל מחזור הדם ובכך עשוי לגרום דלקתיות כללית ואלרגיה. בנוסף קיימים בחלמון אנזים נוספים אשר מעכבים פירוק חלבון לחומצות אמינו, כאשר בעיה זו מקשה בעיקר על מי שכמות אנזימי העיכול שלהם נמוכה וכמובן שככל שכמות חלבוני הביצים שאוכלים גדולה יותר כך גם גדלה הבעייתיות.

פרטים נוספים:

ביצים הן מזון נפלא, מולטיויטמין אמיתי ורצוי להרבות בהן. כאשר רצוי מאוד מאוד להשתמש בביצי חופש בלבד, גם מטעמי בריאות של כמות הנוטריאנטים וגם מהסיבות ההומאניות של התנגדות לביצי סוללה.