איך בפועל אוכלים פליאו?

אחרי שסיימנו עם התיאוריה, אנחנו ממשיכים לפרקטיקה.מה איך ומתי אוכלים אוכלים בפליאו הזה?
פליאו היא פלטפורמה תזונתית מאוד רחבה ולא רק תזונה אחת לכולם.

מתי אוכלים?

הכלל הבסיסי הוא שאוכלים כשרעבים (ועוצרים כששבעים). וכך שוב ושוב עד שמגיע הזמן לאכול. יש כאלו שיוצא להם לאכול שתי ארוחות ביום ויש כאלו ששש ארוחות. גם זה וגם זה בסדר (עם כל הטווח בין לבין).יש אנשים שרעבים בשניה שהם קמים מהמיטה, אחרים קמים בשעה שש בבוקר ורעבים רק בארבע אחרי הצהריים, זה בסדר גמור. אלא אם כן אתם לא רעבים בגלל שאתם בסטרס או כי אתם שותים המון קפה או מעשנים (או עושים משהו אחר שמשבש את תחושת הרעב). זה לא אומר שאתם לא רעבים, זה אומר שאתם מדכאים את הרעב שלכם! תמונת המראה של המצב הזה הוא שיש אנשים שחושבים שהם רעבים למרות שהם אוכלים מסיבות אחרות לגמרי כמו עייפות, שיעמום או אכילה חברתית.
אבא שלי למשל רעב כל יום ב12 בצהריים כי זו השעה שבה הוא אכל כל חייו צהריים בחדר האוכל בקיבוץ. האם הוא רעב באמת? אני לא יודע. באמת שניסיתי לברר.יש אנשים שאוכלים שתי ארוחות ויש אנשים שאוכלים חמש ארוחות בפליאו. אין חוקים מוחלטים. אני למשל על פי רוב אוכל ארוחה ראשונה בסביבות שתיים בצהריים אבל לפעמים אני קם רעב ואוכל כבר בשמונה.אז לסיכום, תחושת הרעב והשובע היא משהו שלא לגמרי פשוט להבנה, אבל חשוב לנסות ולמצוא אותו.

כמה אוכלים? כמה למלא את הצלחת?

פשוט מאוד. אוכלים עד ששבעים. זה הכל. כל כך פשוט.הקשבה לרעב והשובע זה משהו שיכול להיות קשה וחדש בעולם בו לימדו אותנו לעשות מה שאומרים לנו (כשעושים דיאטה) או להתפרע ולאכול כל מה שאנחנו רוצים (כשלא נמצאים במסגרת)אז גישת הפליאו באה ואומרת לנו שהכוח נמצא בתוכנו ושאנחנו יכולים לאכול כמה שהגוף רוצה כל זמן שנקשיב גם למתי שהגוף אומר שמספיק לו.זה יכול להיות חתיכת שינוי.באופן כללי, הנטייה בפליאו היא לאכול מזון דחוס קלורית ודחוס בנוטריאנטים, כך שהגיוני שתמצאו את עצמכם פתאום שבעים כשהצלחת שלכם עוד חצי מלאה. בהדרגה זה ישתנה.גם כאן, תיתכן גם תמונת מראה. ולפעמים תחושת הרעב שלכם תגדל ותרצו לאכול מוצרי מזון שונים עוד ועוד. זה נפוץ מאוד אצל אנשים שסובלים מחוסרים תזונתיים ספציפיים. למשל מחסור בשומנים איכותיים אחרי שנים של הימנעות משומן (מטעמי ‘דיאטה’) או אכילה מופרזת של אוכל מטוגן בעבר. 

מה אוכלים בפליאו?

בהגדרה הכללית, אוכלים מגוון. גם בין מזון מהחי ומהצומח, מגוונים גם בין קבוצות המזון מהצומח ומהחי וגם בצורות ההכנה של המזון.נשתדל בכל ארוחה ליישם כמה שיותר מהמגוון הזה. כשבאופן כללי נראה שהחלק של המזון מהחי יהיה בין רבע לחצי מהצלחת, ושהפחמימות השונות יהיו רק חלק מהירקות ולא כל הירקות. סטייק ופירה הוא טכנית פליאו, אבל לרוב האנשים הוא לא יהיה מדוייק (אבל יש אנשים שלהם גם זה יכול להיות תזונה לגיטימית. התאמה אישית זה שם המשחק)

עוד כמה דברים שאנשים תמיד שואלים (בטח הרשימה תגדל כשתזכירו לי עוד דברים ששכחתי…)

  • תפוחי אדמה הם פליאו. כחלק ממגוון הירקות.
  • גם פירות.
  • אפשר לאכול בשר בקר בכל ארוחה.
  • אפשר לאכול כמה ביצים שרוצים.
  • לא צריך להגביל לביצה בשבוע.

מאיפה מתחילים?

דרך נפלאה להתחיל לאכול פליאו נקראת ‘אתגר 30’ – זו מסגרת חוקים מסויימת שכוללת מזונות מסויימים שהם מותרים ואסורים, כללי אכילה מסויימים.יש כל מיני גרסאות של אתגר. כאשר ההבדלים ביניהן רובן זניחים. אבל יש כמה הבדלים שהם יחסית גדולים וחשוב לי להסביר אותם לגבי תוכנית האתגר שיצרתי כאן.
קודם כל חשוב להבין ש’תזונת אתגר’ היא תקופה קצובה בזמן (במקרה הזה 30 יום) שבה מתחייבים לבצע את התזונה על פי הכללים במדויק. זה לא זמן לבערך או ליד. אם זה לא מתאים לכם, אל תעשו אתגר.

כמו שאמרתי, יש כל מיני סוגים של אתגר פליאו, עם כל מיני מטרות מאחוריהן.האתגר שלנו כאן נועד בעיקר לבצע ריסטארט למנגנוני הרעב והשובע.

אתגרים אחרים הממותגים תחת הכותרת של פליאו מתמקדים בבדיקת רגישויות שונות למזון (ולכן אינן כוללות מוצרי חלב פעמים רבות ולפעמים גם נטולי אגוזים) או מתקדות בהפחתה דרסטית של פחמימות בתזונה (ולכן לא כוללות תפוחי אדמה)אז ההמלצה שלי היא פשוט לבצע חודש אחד של אתגר כלשהו. ולדבוק בו למשך 30 יום. אם אתם רוצים לאכול תזונה בריאה באופן כללי, אז האתגר שלי יהיה מצויין עבורכם. בכל מקרה, תבחרו לכם רב ולכו אחריו (רק לחודש).

אני חוזר שוב. יש כל מיני מערכות של חוקים שונים שלכולם יש את אותו השם – אתגר פליאו. אין נכון או לא נכון. אבל יש מאחוריהם רציונל שונה ומטרות שונות, ולכן גם סט אחר של כללים.מה שחשוב הוא להקפיד על אותם סט של חוקים לאורך שלושים הימים ולא לעשות תערובת משלכם של אתגרים שונים.
בעבר עשינו (רמי ואיתן, השותפים לאתר הזה) קבוצות ליווי של אתגר הפליאו באמצעות קבוצות פייסבוק ייעודיות. אבל כיום זה לא מתקיים. במקום זאת, יש לנו את תוכנית האתגר זמינה עבורכם.

ואני חוזר, זו נקודת פתיחה מעולה להתנסות בתזונת הפליאו. כדי לכם לחשוב על כך ברצינות.
ועכשיו לאתגר עצמו: